Klagomål - Olägenhetsanmälan
I den här e-tjänsten kan du välja att vara anonym, lämna då inte i dina personuppgifter.
Olägenhetsanmälan
En olägenhetsanmälan är ett klagomål som du kan lämna till kommunens miljöenhet när du upplever att något i din boendemiljö eller närmiljö utgör en olägenhet för människors hälsa.
Begreppet kommer från miljöbalken, där en olägenhet för människors hälsa definieras som:
"En störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig." (Miljöbalken 9 kap. 3 §)
Bestämmelsen syftar till att skydda människor från miljöpåverkan som kan vara skadlig för hälsan, och som är tillräckligt allvarlig och varaktig för att motivera insatser enligt miljöbalken.
Exempel på olägenheter:
- Buller
- Dålig ventilation
- Fukt, mögel eller drag
- Luktproblem
- Temperaturproblem
- Djur som stör
- Eldning eller rök
Kontakta först den som orsakar störningen – t.ex. hyresvärd, granne eller fastighetsägare. Om problemet kvarstår och du inte får hjälp, kan du anmäla till kommunens miljöenhet.
Miljöenheten gör då en bedömning om klagomålet är befogat enligt miljöbalken. Vid ett befogat klagomål kommer miljöenheten att debitera den som orsakar störningen för den handläggningstid som lagts ner på ärendet.
Vill du vara anonym?
Du kan välja att vara anonym, men då kan du inte få återkoppling eller överklaga eventuella beslut i ärendet. Var isåfall noga med att inte uppge dina personuppgifter så som namn, telefonnummer eller adress.
I vissa typer av ärenden, till exempel buller- och bostadsklagomål, kan våra möjligheter att gå vidare i ärendet försvåras om du väljer att vara anonym.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Indirekt behandlas IP-nummer. Dessa används ej för att identifiera personer utan samlas endast in på grund av tekniska krav.
Rättslig grund för behandlingen
Enligt artikel 6.1e i EU:s dataskyddsförordning (GDPR) är behandling av personuppgifter laglig om det är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.
Lagringstid
- Enligt Bygg- och miljönämndens informationshanteringsplan.
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter på Herrljunga kommuns webbplats.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har synpunkter eller vill lämna ett klagomål gällande hur dina personuppgifter hanteras, är du varmt välkommen att mejla herrljunga.kommun@herrljunga.se.
Du kan även vända dig direkt till kommunens dataskyddsombud via dso@borasregionen.se.
Vill du istället kontakta tillsynsmyndigheten kan du höra av dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Deras kontaktuppgifter finns på imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
herrljunga.kommun@herrljunga.se
Miljöenheten
miljo@herrljunga.se
0513-170 00
www.herrljunga.se

Information vid problem med fåglar (PDF, 679 KB)