Jämkning av dubbla boendekostnader i samband med inflyttning till särskilt boende - Ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningJämkning för dubbla boende beviljas:
- om din förmögenhet vid inflyttningsdatumet understiger 1 prisbasbelopp.
- om ansökan inkommer inom 3 månader från inflyttningsdatumet.
- om du har lämnat in en inkomstförfrågan.
Om du som flyttar in på ett äldreboende måste betala hyra för den tidigare bostaden, får denna inräknas i avgiftsutrymmet under högst tre månader. Jämkning av lägsta hyra beviljas beroende på avgiftsutrymmet.
Innan du börjar fylla i dina uppgifter behöver du:
- E-legitimation (om du saknar e-legitimation, kontakta din bank)
- E-postadress
- Samla dina uppgifter
Mina ärenden
- På Mina ärenden kan du följa ditt ärende. Du hittar Mina ärenden överst i menyn på denna sida. Där har du också Mina uppgifter som du använder om du behöver ändra något såsom e-postadress eller telefonnummer.
- Om du behöver logga ut från tjänsten för att fortsätta med din ansökan senare, kom ihåg att trycka på knappen spara längst ner på varje sida. Då sparas dina uppgifter och du kan fortsätta med din ansökan när det passar dig. Du hittar din påbörjade ansökan under Mina ärenden.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
- Boendeuppgifter
- Bifogad information: slutskattsedel, kapital samt uppsägning lägenhet
Ändamålet med behandlingen
Personuppgifter som lämnas i denna e-tjänst behandlas av Herrljunga kommun för administration och andra åtgärder som behövs för fortsatt handläggning. Vi följer den aktuella dataskyddslagstiftningen.
Indirekt behandlas IP-nummer. Dessa används ej för att identifiera personer utan samlas endast in på grund av tekniska krav.
Rättslig grund för behandlingen
- Enligt artikel 6.1e i EU:s dataskyddsförordning (GDPR) är behandling av personuppgifter laglig om det är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.
- Enligt 7§ i lag (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten får socialtjänsten behandla person- och samordningsnummer om uppgifterna har lämnats i ett ärende eller är nödvändiga för verksamheten.
Lagringstid
2 månader
Övrigt om lagringstid
Uppgifterna gallras enligt gällande lagstiftning och regleras i socialnämndens dokumenthanteringsplan.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har synpunkter eller vill lämna ett klagomål gällande hur dina personuppgifter hanteras, är du varmt välkommen att mejla herrljunga.kommun@herrljunga.se.
Du kan även vända dig direkt till kommunens dataskyddsombud via dso@borasregionen.se.
Vill du istället kontakta tillsynsmyndigheten kan du höra av dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Deras kontaktuppgifter finns på imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
herrljunga.kommun@herrljunga.se
Avgiftshandläggaren, telefontid kl. 11.00 - 12.00
0513 - 171 72
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Dina uppgifter
- Boende uppgifter
- Bifoga dokument
- Försäkran
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in
