Jämkning av dubbla boendekostnader i samband med inflyttning till särskilt boende - Ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Jämking för dubbla boenden beviljas:

- om din förmögenhet vid inflyttningsdatumet understiger 2 prisbasbelopp
- om du bor i hyresrätt/ bostadsrätt
- om lägenheten/ huset är uppsagd i samband med acceptans av inflyttning till särskilt boende/ utlagd för försäljning
- om ansökan inkommer inom 6 månader från inflyttningsdatumet

 

Om du som flyttar in på ett äldreboende måste betala hyra för den tidigare bostaden, får denna inräknas i avgiftsutrymmet under högst tre månader. Jämkning av lägsta hyra beviljas beroende på avgiftsutrymmet.

 

Personuppgifter som inhämtas

  • Namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Personnummer
  • Telefonnummer
  • Mobilnummer
  • Boendeuppgifter
  • Bifogad information: slutskattsedel, kapital samt uppsägning lägenhet

Ändamål
Personuppgifter som lämnas i denna e-tjänst behandlas av Herrljunga kommun för administration och andra åtgärder som behövs för fortsatt handläggning. Vi följer den aktuella dataskyddslagstiftningen.

Rättslig grund

Enligt artikel 6.1e i EU:s dataskyddsförordning (GDPR) är behandling av personuppgifter laglig om det är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.
Enligt 7§ i lag (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten får socialtjänsten behandla person- och samordningsnummer om uppgifterna har lämnats i ett ärende eller är nödvändiga för verksamheten.

Gallringsfrist

Uppgifterna gallras enligt gällande lagstiftning och regleras i socialnämndens dokumenthanteringsplan.

Övriga upplysningar

Här kan du läsa mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter

Innan du börjar fylla i dina uppgifter behöver du:
 

  • E-legitimation
  • E-post adress
    Om du saknar e-legitimation, kontakta din bank.
  • Samla dina uppgifter.

Mina ärenden
 

  • På Mina ärenden kan du följa ditt ärende. Du hittar Mina ärenden överst i menyn på denna sida. Där har du också Mina uppgifter som du använder om du behöver ändra något såsom e-postadress eller telefonnummer.
  • Om du behöver logga ut från tjänsten för att fortsätta med din ansökan senare, kom ihåg att trycka på knappen spara längst ner på varje sida. Då sparas dina uppgifter och du kan fortsätta med din ansökan när det passar dig. Du hittar din påbörjade ansökan under Mina ärenden.

Kontaktinformation
 

Har du frågor kan du kontakta avgiftshandläggaren 0513 171 72. 

Avgiftshandläggaren har telefontid mellan kl. 11.00 – 12.00.

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa