Bistånd enligt Socialtjänstlagen för äldre och funktionsnedsatta personer - Ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningVad händer sedan?
1 Ansökan / Begäran - Begäran kallas den ansökan som du gör för att få stöd och service enligt LSS lagstiftningen. Du själv, förälder och god man kan begära insatser utifrån LSS. I begäran talar du om vilken eller vilka insatser du har behov av.
2 Utredning – Genom telefonkontakt och personligt möte gör handläggaren en utredning om vilket stödbehov du har. Ibland behöver handläggaren också information från andra myndigheter som exempelvis sjukvård, socialtjänst och försäkringskassan osv. Då behöver handläggaren ett samtycke från dig för att kunna få den informationen.
3 Prövning – Din ansökan prövas mot lagen (socialtjänstlagen) för att kontrollera att du har rätt till det stöd du söker.
4 Beslut – Du får ett beslut på din ansökan. Din ansökan kan antingen beviljas eller avslås.
A Om din ansökan beviljas tar ansvarig för verkställigheten kontakt med dig eller företrädare för planering för uppstart av insatsen
B Om din ansökan avslås får du skriftligt besked om detta och du har alltid rätt att överklaga beslutet. Hjälp med att överklaga kan du få av din handläggare
Personuppgifter som inhämtas
- Namn
- Adress
- Personnummer
- E-postadress
- Mobilnummer
- Vårdnadshavare/Anhörig/juridiskt ombuds uppgifter
- Vad ansökan avser
Ändamål
Personuppgifter som lämnas i denna e-tjänst behandlas av Herrljunga kommun för administration och andra åtgärder som behövs för fortsatt handläggning. Vi följer den aktuella dataskyddslagstiftningen.
Rättslig grund
Enligt artikel 6.1e i EU:s dataskyddsförordning (GDPR) är behandling av personuppgifter laglig om det är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.
Enligt 7§ i lag (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten får socialtjänsten behandla person- och samordningsnummer om uppgifterna har lämnats i ett ärende eller är nödvändiga för verksamheten.
Gallringsfrist
Uppgifterna gallras enligt gällande lagstiftning och regleras i socialnämndens dokumenthanteringsplan.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter.
Innan du börjar fylla i dina uppgifter behöver du:
- E-legitimation
Om du saknar e-legitimation, kontakta din bank. - Samla dina och eventuellt den du söker åt uppgifter.
Vid granskning ska du kunna styrka de uppgifter som du lämnar. - Om den som ansökan gäller för är minderårig ska båda vårdnadshavare signera ansökan elektroniskt.
Mina ärenden
- På Mina ärenden kan du följa ditt ärende. Du hittar Mina ärenden överst i menyn på denna sida. Där har du också Mina uppgifter som du använder om du behöver ändra något såsom e-postadress eller telefonnummer.
- Om du behöver logga ut från tjänsten för att fortsätta med din ansökan senare, kom ihåg att trycka på knappen spara längst ner på varje sida. Då sparas dina uppgifter och du kan fortsätta med din ansökan när det passar dig. Du hittar din påbörjade ansökan under Mina ärenden.
Kontaktinformation
Har du frågor tar du kontakt med din handläggare eller ringer till växeln, telefonnummer 0513 – 170 00.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan
- Ansökan avser
- Samtycke vid utredning av bistånd enligt SoL
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in