Särskilda insatser enligt LSS - Ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Ansökan om särskilda insatser enligt LSS

 

1 Ansökan / Begäran - Begäran kallas den ansökan som du gör för att få stöd och service enligt LSS lagstiftningen. Du själv, förälder och god man kan begära insatser utifrån LSS. I begäran talar du om vilken eller vilka insatser du har behov av.

2 Utredning – Handläggaren kommer kontakta dig eller din företrädare för att påbörja en utredning. Handläggaren vill då träffa dig för att samtala om dina behov och förutsättningar. Den första kontakten kan ske i hemmet eller hos oss. Ibland behöver handläggaren också information från andra myndigheter som exempelvis skola, sjukvård, socialtjänst osv. Då behöver handläggaren ett Samtycke från dig för att kunna få den informationen.

3 Prövning – Din ansökan prövas mot LSS-lagen för att kontrollera att du har rätt till den insats du söker. Utredningen är uppdelad i två delar, först görs en bedömning om du tillhör personkrets enligt LSS. Om du bedöms tillhöra personkretsen görs sedan en utredning om vilka behov av stöd du har utifrån sökt insats.

4 Beslut – Du får ett beslut på din ansökan. Din ansökan kan antingen beviljas eller avslås.

A Om din ansökan beviljas tar ansvarig för verkställigheten kontakt med dig eller företrädare för planering för uppstart av insatsen

B Om din ansökan avslås får du skriftligt besked om detta och du har alltid rätt att överklaga beslutet. Hjälp med att överklaga kan du få av din handläggare

Personuppgifter som inhämtas

  • Namn
  • Adress
  • Personnummer
  • E-postadress
  • Mobilnummer
  • Vårdnadshavare/Anhörig/juridiskt ombuds uppgifter
  • Vad ansökan avser

Ändamål
Personuppgifter som lämnas i denna e-tjänst behandlas av Herrljunga kommun för administration och andra åtgärder som behövs för fortsatt handläggning. Vi följer den aktuella dataskyddslagstiftningen.

Rättslig grund

Enligt artikel 6.1e i EU:s dataskyddsförordning (GDPR) är behandling av personuppgifter laglig om det är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.
Enligt 7§ i lag (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten får socialtjänsten behandla person- och samordningsnummer om uppgifterna har lämnats i ett ärende eller är nödvändiga för verksamheten.

Gallringsfrist

Uppgifterna gallras enligt gällande lagstiftning och regleras i socialnämndens dokumenthanteringsplan.

Övriga upplysningar

Här kan du läsa mer om hur kommunen behandlar dina personuppgifter.

Innan du börjar fylla i dina uppgifter behöver du:

  • E-legitimation
    Om du saknar e-legitimation, kontakta din bank.
  • Samla dina och eventuellt den du söker åt uppgifter.
    Vid granskning ska du kunna styrka de uppgifter som du lämnar.
  • Om den som ansökan gäller för är minderårig ska båda vårdnadshavare signera ansökan elektroniskt.

Mina ärenden

  • På Mina ärenden kan du följa ditt ärende. Du hittar Mina ärenden överst i menyn på denna sida. Där har du också Mina uppgifter som du använder om du behöver ändra något såsom e-postadress eller telefonnummer.
  • Om du behöver logga ut från tjänsten för att fortsätta med din ansökan senare, kom ihåg att trycka på knappen spara längst ner på varje sida. Då sparas dina uppgifter och du kan fortsätta med din ansökan när det passar dig. Du hittar din påbörjade ansökan under Mina ärenden.

Kontaktinformation

Har du frågor tar du kontakt med din handläggare eller ringer till växeln, telefonnummer 0513 – 170 00. 

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa